Українська література

Календарно-тематичне планування

Українська література
5 клас

Українська література5-9 кла­си. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017                   № 804

Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;                     М. П. Бондар

Усього –  70 год.
На тиждень – 2 год.
Текстуальне вивчення творів – 52 год.
Повторення та узагальнення – 2 год.
Література рідного краю – 4 год.
Позакласне читання – 4 год.
Розвиток мовлення – 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення)
Виразне читання – 2 год.
Резервний час – 6 год.
                    
Обов’язкова кількість видів контролю
5–9 класи

Класи
5
                                                                                   Семестри
І
ІІ
Контрольні роботи
у формі:

· контрольного класного твору;

*виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)


3


         1

         2
3


      1

      2
Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
у+п
2
у+п
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
2
2
Література рідного краю
(ЛРК)
2
2
Перевірка зошитів
        4
5




з/п

Тема уроку
Дата
Прим
Вступ
1.
Види мистецтва. Слово в житті людини. Художня література як мистецтво слова.


Світ фантазіяї та мудрості
2.
Міфи і легенди давніх українців
Легенди «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?»
ТЛ: фольклор, легенда, переказ


3.
Міфи «Берегиня», «Дажбог».
ТЛ: міф


4.
Міфи «Неопалима купина», «Як виникли Карпати».


5.
Народний переказ «Прийом у запорожці».
ТЛ: переказ


6.
Тематика народних казок. Їхні різновиди (про звірів, побутові, фантастичні). Побудова казки (зачин, кінцівка). Народне уявлення про добро і зло в казці. Казка «Яйце-райце»
ТЛ: народна казка, тема, гіпербола


7.
Народна казка «Про правду і кривду».


8.
Народна казка «Ох».


9.
Народна казка «Летючий корабель».


10.
РМ. № 1 (у) Складання власної казки.


11.
Контрольна робота № 1. «Вступ. Міфи й легенди українців. Народні казки» (тести і завдання).


12.
ЛРК № 1. Херсонщина в українських народних переказах та  легендах


13.
Літературні казки
Відмінність літературної казки від народної. Дитинство Івана Франка
ТЛ: літературна казка


14.
Іван Франко-казкар. Зміст казки «Фарбований Лис».
ТЛ: мова а втора, мова персонажів, прозова мова


15.
І . Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.


16.
Василь Королів‑Старий. Життєвий і творчий шлях письменника. «Хуха-Моховинка» 


17.
Василь Королів‑Старий. «Хуха-Моховинка». Гуманістичні ідеї казки.
ТЛ: портрет


18.
ПЧ. № 1.  Василь Королів‑Старий. «Потерчата». 


19.
Василь Симоненко. Короткі відомості про митця. «Цар Плаксій та Лоскотон».


20.
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон».


21.
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон».


22.
Галина Малик. Біографічні відомості про письменницю та її повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
ТЛ: повість-казка


23.
Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».


24.
Елементи незвичайного в повісті Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка твору.


25.
Своєрідність композиції твору Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».


26.
Із народної мудрості
Загадки. Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Прислів’я та приказки.
ТЛ: загадка, прислів’я, приказка, метафора


27.
РМ. № 2 (п) Контрольний твір «Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості»


28.
Леонід Глібов. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?»
ТЛ: акровірш


29.
Леонід Глібов. «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?»  


30.
Контрольна робота № 2. «Літературні казки. Із народної мудрості» (тести і завдання).


31.
ЛРК № 2.  Дніпрова Чайка. П’єса «Коза-Дереза»


Історичне минуле нашого народу
32.
«Повість минулих літ» — найдавніший літопис нашого народу. Літописні оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава». 
ТЛ: літопис


33.
Значення літописання для нащадків. Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, вірність. Літописна оповідь «Володимир вибирає віру».


34.
Літописна оповідь. «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам».  Образи руських князів


35.
Олександр Олесь. «Україна в старовину»


36.
Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий».


37.
Олександр Олесь. Драматичний твір на тему народної казки. «Микита Кожум’яка».
ТЛ: драматичний твір і його будова


38.
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка».


39.
Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці.
ТЛ: епічний твір


40.
Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».


41.
Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».


42.
ПЧ. № 2.  Оксана Сенатович. «Малий Віз» 


43.
Контрольна робота № 3. «Історичне минуле нашого народу» (тести і завдання).


44.
ЛРК № 3.  Роман Бондарчук. Оповідання «Радість»


Рідна Україна. Світ природи
45.
Степан Васильченко «В бур’янах». Тарас Шевченко. Розповідь про поета, його дитинство.


46.
Тарас Шевченко. Краса довколишнього світу, природи «За сонцем хмаронька пливе…» 
ТЛ: персоніфікація, ліричний твір


47.
Краса природи у творах Т. Шевченка. «Садок вишневий коло хати»
Виразне читання № 1


48.
РМ. № 3. (у) Художній етюд про природу 


49.
Павло Тичина. Життя та творчість. «Не бував ти у наших краях!» 
ТЛ: ліричний герой


50.
Павло Тичина. «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…» 


51.
Євген Гуцало. Оповідання «Лось». 
ТЛ: оповідання


52.
Євген Гуцало. Оповідання «Лось». 


53.
РМ. № 4 (п) Контрольний твір на тему «Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра».


54.
ПЧ. № 3. Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки».


55.
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Уміння митця бачити красу рідної природи та створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…») 


56.
Максим Рильський. «Осінь-маляр із палітрою пишною…»
Виразне читання № 2


57.
Григір Тютюнник. Життя та творчість. «Дивак».


58.
«Дивак». Образ Олеся, його гідна поведінка як позиція особистості.


59.
Микола Вінграновський. Коротко про митця.  «Сіроманець».


60.
Гуманізм повісті Миколи Вінграновського «Сіроманець».


61.
Драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи (Микола Вінграновський «Сіроманець»).


62.
Драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи (Микола Вінграновський «Сіроманець»).


63.
Контрольна робота № 4. «Рідна Україна. Світ природи» (тести і завдання). 


64.
ЛРК № 4.  Василь    Гайдамака.   Поезії     про    рідний    край  


65.
ПЧ. № 4. Сучасний український дитячий детектив, фентезі (презентації)


66.
Урок-підсумок. Повторення та узагальнення вивченого за другий семестр.


67.
Урок-підсумок. Повторення та узагальнення вивченого за другий семестр.


  

Українська література
6 клас

Українська література5-9 кла­си. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017                   № 804

Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;                     М. П. Бондар

Усього –  70 год.
На тиждень – 2 год.
Текстуальне вивчення творів – 51 год.
Повторення та узагальнення – 2 год.
Література рідного краю – 4 год.
Позакласне читання – 4 год.
Розвиток мовлення – 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення)
Виразне читання – 2 год.
Резервний час – 7 год.
                   
Обов’язкова кількість видів контролю
5–9 класи

Класи
6
                                                                                   Семестри
І
ІІ
Контрольні роботи
у формі:

· контрольного класного твору;

*виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)


3


         1

         2
3


      1

      2
Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
у+п
2
у+п
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
2
2
Література рідного краю
(ЛРК)
2
2
Перевірка зошитів
        4
5

                                              


з/п

Тема уроку
Дата
   Прим.
1
Вступ. Книжка в житті людини. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору.


Загадково прекрасна і славна давнина України
2
Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.
ТЛ: народна пісня


3
Пісні літнього циклу.  Купальські пісні.  Пісні осіннього циклу. Жниварські пісні.


4
Піст зимового циклу.


5
Пісні весняного циклу.  Веснянки. (Напам’ять -  на вибір).
ТЛ: повтори (рефрен), анафора.


6
Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать». Колискова пісня в житті дитини. Провідні мотиви колискових,  їх лексичні особливості.
ТЛ: народна пісня, колискова, повтори (рефрен), анафора.


7
ПЧ №1. Загадково прекрасна Україна. «Шандровський соляний колодязь»


8
РМ №1. Контрольний письмовий твір-розповідь «Пісня – душа народу».


9
ЛРК № 1. Микола Чернявський. «Степ», «Степовий ранок»


10
Пісні літературного походження. «Ще не вмерла Україна» П. Чубинського, М. Вербицького – національний гімн нашої держави.  «Як тебе не любити, Києве мій» Д. Луценка — популярна пісня про столицю України
TJI: пісня-гімн.


11
«Ой, у лузі червона калина похилилася» С.Чарнецького і Г.Труха


12
ЛРК № 2.  Анатолій Кичинський. Збірка «Пролітаючи над листопадом»
ТЛ: художні засоби


13

Микола Вороний. Літописна легенда «Євшан-зілля».
ТЛ: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.


14
М.Вороний. «Євшан-зілля». Характеристика образів


15
Тарас Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море...»)


16
Тарас Шевченко. «Іван Підкова».


17
В.Руткіський. Творчість відомого українського письменника «Джури козака Швайка» («На козацьких островах»).


18
В.Руткіський. «Джури козака Швайка» - твір про волелюбних, сміливих героїв.


19
В.Руткіський. «Джури козака Швайка»


20
В.Руткіський. «Джури козака Швайка»


21
Контрольна робота № 1. «Загадково прекрасна і славна давнина України» (тести і завдання)


Я і світ
22


Леся Українка (Лариса Петрівна Косач).  Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. «Як дитиною, бувало..


23
Урок виразного читання № 1


24

«Мрії». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява.


25
Леся Українка. «Тиша морська».


26
РМ № 2. (у) Твір-роздум про роль краси в житті людей


27

Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. «Федько-халамидник».


28
Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками.
ТЛ: головний герой, другорядні герої.


29

Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.


30
«Федько-халамидник»


31
Контрольна робота № 2. «Творчість Лесі Українки та
Володимира Винниченка» (тести і завдання)


32
Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму...», «Забула внучка в баби черевички...»


33
Ірина Жиленко. «Жар-Птиця», «Підкова»


34
Ірина Жиленко. «Гном у буфеті»


35
Ігор Калинець. «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим».(Напам’ять – на вибір)


36


Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі.
ТЛ: притча.


37
«Казка про яян». Добро і любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова.


38
«Говорюща риба». Прихований повчальний зміст творів.


39
ЛРК № 3. Юрій Голобородько. «Стара оселя»


Пригоди і романтика
40

Всеволод Нестайко − відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки»
ТЛ: повість


41

«Тореадори з Васюківки».  Пригодницький захоплюючий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне.
ТЛ: пригодницький твір


42

«Тореадори з Васюківки». Романтичне в його пригодницькій повісті для дітей


43
«Тореадори з Васюківки».


44
«Тореадори з Васюківки».


45
ПЧ № 2. Твори сучасних українських письменників про пригоди дітей.


46
Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».  Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом.


47
«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків − головних героїв.


48


49
РМ № 3 (п) Лист до улюбленого героя


50

Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»


51

«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9». Фантастична, романтична, багатоепізодна, повість про виховання гідності та мужності.
ТЛ: сюжет, його композиція


52
«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9».


53
РМ № 4. (у) Характеристика персонажів за твором «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9».


54
Контрольна робота № 3.  «Я і світ . Пригоди і романтика» (тести і завдання).


Гумористичні твори
55




Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців. Леонід Глібов. Визначний український байкар, поет. Побудова байки.
ТЛ: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.




56
«Щука». Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника.


57
Повчальний зміст байок «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»


58
Степан Руданський. Коротко про письменника. Співомовки С.Руданського − унікальне явище у світовій культурі. «Добре торгувалось»
ТЛ: гумореска, співомовка


59
С.Руданський «Запорожці у короля».


60
Павло Глазовий. «Еволюція» «Найважча роль»


61


«Заморські гості», «Похвала». Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.(Напам’ять – на вибір)


62
Контрольна робота № 6. «Гумор і сатира» (тести і завдання).


63
Урок виразного читання № 2.


64
ПЧ № 3. Катерина Штанко «Дракони, вперед!»


65
ЛРК № 4.  Алла Тютюнник. Екологічна проблема у творчості письменниці


66
ПЧ № 4.  Захист проектів «Моя улюблена книга сучасного українського автора»


67
Урок-підсумок


  




 Українська література
7 клас

Українська література5-9 кла­си. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017                   № 804

Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;                     М. П. Бондар

Усього –  70 год.
На тиждень – 2 год.
Текстуальне вивчення творів – 53 год.
Повторення та узагальнення – 2 год.
Література рідного краю – 4 год.
Позакласне читання – 4 год.
Розвиток мовлення – 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення)
Резервний час – 7 год.
                   
Обов’язкова кількість видів контролю
5–9 класи

Класи
7
                                                                                   Семестри
І
ІІ
Контрольні роботи
у формі:

·контрольного класного твору;

*виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)


3


         1

         2
3


      1

      2
Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
2
у+п
2
у+п
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
2
2
Література рідного краю
(ЛРК)
2
2
Перевірка зошитів
        4
5


№ з/п
Тема уроку
Дата



1
 Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва.


Із пісенних скарбів
2
Соціально-побутові пісні. Висловлення відомих людей про українські народні пісні. Їхнє ідейно-художнє багатство. Жанрове-тематичне розмаїття пісень (козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі, заробітчанські тощо).


3
Трагічний і героїчний пафос козацьких і чумацьких пісень. «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька» (розглядається 2 пісні на вибір учителя)


4
Коломийки. Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок, Життєствердний, гумористичний пафос. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки»
ТЛ: коломийки, пафос твору.


5
РМ № 1. (п) Контрольний твір «Роль української народної пісні в житті народу».


6
ПЧ № 1. Сучасні письменники – українським дітям


7
Тематична контрольна робота №1. «Із пісенних скарбів» (тести і завдання)


Про минулі часи
8
Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Зміст та історична основа повісті.


   9
Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників.


10
Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті


11
Патріотичний мотив твору, його зв’язок із розгортанням сюжету. Характеристика образів Максима, Мирослави.


12
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Захара Беркута, його лідерські якості.


13
Художні засоби та особливості мови повісті. Роль діалектизмів у творі.
ТЛ: історична повість, сюжет.


14

Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. «Мені тринадцятий минало». Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі.


15
Тарас Шевченко. «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності.
ТЛ: балада, метаморфози, ідея.


16
Тарас Шевченко. «Як умру, то поховайте…» - твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.


17
Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою». Відтворення історичних подій з позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.


18
Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. Характеристика козаків-запорожців.


19
А.Чайковський. «За сестрою». Характеристика Павлуся


20
А. Чайковський. Використання фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації) у творі.
ТЛ: героїко-романтична повість, композиція.


21
Михайло Стельмах. Автобіографічна повість про дитинство «Гуси-лебеді летять». (фрагменти твору, розділи 1-9 на вибір учителя)
ТЛ: автобіографічний твір.


22
Єдність світу природи і світу дитячої душі ( у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).


23
Звичаї, традиції українців у творі


24


25
Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика, сприйняття ним дорослого світу.


26
Григір Тютюнник. Цікавий епізод з дитинства письменника. «Климко». Ідейний зміст твору


27
 «Климко». Воєнне дитинство в творі.


28
Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь).
ТЛ: художня деталь.


29
РМ № 2. (у) Переказування найбільш вражаючих епізодів повісті (з аргументуванням свого вибору). Характеристика образу хлопчика


30
Тематична контрольна робота №2. «Про минулі часи» (тести і завдання)


31
ЛРК № 1. Людина і природа   у  творах   Леоніда  Куліша. Етюд  «Марево», оповідання «Зойк над хвилями»


32
ЛРК № 2. Георгій Крюков. «Марійка»


33
ПЧ № 2. В. Рутківький «Потерчата»


«Ти знаєш, що ти людина…»
34
Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання.


35
Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.


36
ПЧ. № 3. Ірен Роздобудько «Арсен»


37
Богдан Лепкий. Коротко про письменника . «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні проблеми. Збереження загальнолюдських цінностей


38
«Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.


39
Ліна Костенко. Коротко про письменницю. «Чайка на крижині».


40
Ліна Костенко «Дощ полив», «Кольорові миші»


41
Ліна Костенко. «Крила».


42
РМ № 3. (п) Контрольний твір. «Істинні та фальшиві цінності в житті».


43
Василь Симоненко. «Лебеді Материнства»


44
Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти людина»


45
Василь Симоненко. «Гей, нові Колумби й Магеллани»


46
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»


47
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»


48
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»


49
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»


50
Любов Пономаренко «Гер переможений»


51
Любов Пономаренко «Гер переможений»


52
Тематична контрольна робота №3. «Ти знаєш, що ти людина» (ести і завдання)


Ми - українці
53
Олег Ольжич «Захочеш – і будеш», «Господь багатий нас благословив» (1 на вибір учителя)


54
Олена Теліга. «Сучасникам», «Радість» (1 на вибір учителя)


55
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»


56
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»


57
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»


58
РМ. № 4. (у) Власне закінчення повісті «Неймовірні пригоди Івана Сили – найсильнішої людини світу»                     О. Гавриша.


59
А.Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. « Пісня про рушник».


60
А.Малишко. «Стежина» («Чому, сказати, й сам не знаю...»). Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.


61
ПЧ № 4. Володимир Івасюк. Пісенна творчість. «Червона рута», «Я піду в далекі гори», «Балада про мальви», «Водограй»


62
Тематична контрольна робота №4. «Ми українці» (тести і завдання)


63
ЛРК № 3. Пісенна творчість Валерія Кулика


64
ЛРК № 4. Кость Лаврунов. «Світлячок»


65
Підсумковий урок




Комментариев нет:

Отправить комментарий